دانستنی هایی در مورد دندان عقل
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




دانستنی هایی در مورد دندان عقل

یکی از رایج ترین مشکلات دختران و پسران جوان در رده سنی 19-18 سالگی تا حدود 30 سال ، دردسرهایی است که بابت دندان عقل متحمل می شوند. افراد مسن تر هم کمابیش با این مشکلات درگیر هستند ولی معمولاٌ مشکلات دندان عقل بیشتر در بیماران جوان دیده می شود. هر سال میلیون ها نفر بیمار که اغلب جوان هستند ، در کلینیک های دندانپزشکی در سراسر دنیا از شر دندان های عقل خود خلاص می شوند. بیماران کلافه معمولاٌ از شرایط عذاب آور دندان عقل می پرسند ، این دندان عقل اصلاٌ چیست؟ چرا اینقدر دیر در می آید؟ آیا حتماٌ باید آن را کشید؟ آیا جراحی اش درد دارد؟

این دندان عقل از کجا آمده است؟

دندان عقل یکی از نمونه های تکامل بشر در طول هزاران سال است. انسان های اولیه استخوان بندی و اسکلت درشت تری داشته اند. جمجمه های بدست آمده نشان داده ، بشر اولیه 3 دندان آسیاب بزرگ داشته که از هر سه آنها ، برای جویدن استفاده می کرده است.علت هم این بوده که غذاهای انسان های اولیه اغلب خام و سفت بوده و آنها برای جویدن این غذاها به دندان های آسیاب بیشتر و آرواره های قوی تر نیاز داشته اند. به مرور با پیشرفت شرایط زندگی ، بشر یاد می گیرد غذاها را بپزد. در نتیجه رژیم غذایی نرم تر می شود و کم کم نیاز به آرواره های قوی تر و دندان های بیشتر از بین می رود. در نتیجه فک انسان در کنار سایر استخوان ها به مرور کوچک تر می شود. بنابراین آخرین دندان آسیاب بزرگ به تدریج فضای کافی برای رویش را از دست می دهد. در نتیجه شیوع نهفتگی در این دندان افزایش می یابد. هرچه جلوتر می رویم نهفتگی در این دندان شایع تر می شود. در واقع سومین آسیاب بزرگ فک به تدریج در حال حذف شدن از ژنتیک انسان است.

چرا می گوییم دندان عقل؟

معمولاٌ جوانه های دندان عقل از حدود 12-11 سالگی شروع به تشکیل شدن می کند. یعنی زمانی که عمده دندان های دائمی رویش پیدا کرده اند. بعد از شکل گیری دندان ، فرآیند رویش آغاز می شود که معمولاٌ در 19-18 سالگی است. چون این دندان در سنی رویش پیدا می کند که فرد پا به مرحله بزرگسالی می گذارد به آن دندان عقل (wisdom tooth) می گویند. البته سن رویش دندان عقل به میزان رشد  اسکلت صورت بستگی دارد. در برخی افراد در 17-16 سالگی ، دندان عقل تقریباٌ تکمیل شده ولی در برخی موارد در 20 سالگی هنوز ریشه ها کامل نشده اند.

عقل پایین ، عقل بالا

یکی از مشکلات ، ضربه زدن دندان عقل بالا روی لثه ای است که سطح دندان نیمه روئیده شده فک پایین را پوشانده است. این کار باعث تشدید التهاب و درد در دندان عقل پایین می شود.

بنابراین در چنین شرایطی گاهی ناچاریم ابتدا دندان عقل بالا را خارج کنیم و چند روز بعد با کاهش التهاب ، دندان عقل پایین آن را هم خارج کنیم.

مصائب دندان عقل

مشکلات مربوط به دندان عقل بسیار زیاد و متنوع بوده و از یک التهاب لثه تا تومورهای بزرگ و خطرناک متفاوت هستند.

مهم این است که در دوران رویش و پس از آن ، دندان باید تحت نظر باشد. مشکل این است که برخی از این عوارض ، مسئله واضحی برای بیماران ایجاد نمی کنند ، مثلاٌ بیمار برای مشکل دیگری مراجعه می کند و بعد در رادیوگرافی معلوم می شود که کیست یا تومور بسیار بزرگی در اطراف دندان عقل تشکیل شده و استخوان فک را به شدت تخریب کرده است. بیمار هم اصلاٌ متوجه نشده ، چون علامتی نداشته است. درمان چنین ضایعاتی مشکل است و عوارض خاص خودش را دارد.

دندان عقل مثل بقیه دندان های دائمی

جالب است که اگر دندان شیری کودک بیافتد و دندان دائمی فوراٌ رویش پیدا نکند و 2 تا 3 ماه به تاخیر بیافتد والدین حتماٌ به دندانپزشک مراجعه می کنند که چرا دندان بچه در نیامده است.

ولی در مورد دندان عقل چنین حساسیتی وجود ندارد ، گرچه مشکلات مربوط به آن بسیار زیادتر است. علت نیز شاید بی توجهی خود بیمار جوان باشد که از حساسیت این موضوع آگاه نیست و والدین هم در این زمینه او را راهنمایی نمی کنند. توصیه می شود اگر دندان عقل در سن 18 ، 19 سالگی و نهایتاٌ تا 20 سالگی رویش پیدا نکرد ، فرد حتماٌ برای بررسی موضوع به دندانپزشک مراجعه کند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : عطیه رجائی